• July 6, 2022

Urenlang geen Amazon Prime en Music door storing AWS

Gisteren, tegen het eind van de middag, werd Amazon’s cloud platform, AWS, getroffen door een grote storing. Daardoor lagen Amazon diensten zoals Prime Video , Alexa en Music eruit en waren veel websites, waaronder ook haar eigen webshop niet of nauwelijks bereikbaar. Daarnaast hadden ook andere diensten die hun servers (deels) bij AWS ondergebracht hebben, zoals Spotify, Netflix, diverse gaming platforms en de connected deurbellen van Ring, problemen.

Netwerkstoring aan de Amerikaanse oostkust
Amazon kon vrij snel na het ontstaan van de storing al melden dat het probleem zich voordeed in netwerkapparatuur van haar hub, US-EAST-1 in North Virginia, aan de Amerikaanse oostkust. “”We are experiencing API and console issues in the US-EAST-1 Region. We have identified root cause and we are actively working towards recovery. This issue is affecting the global console landing page, which is also hosted in US-EAST-1”, aldus Amazon op haar storingspagina.

De storing had ook directe gevolgen voor de logistieke operatie van de webshop van Amazon. Urenlang konden in de distributiecentra geen producten verwerkt worden. Dat leidde in de omgeving van een van die centra tot een file van vrachtwagens.

De problemen waren uiteindelijk vlak voor middernacht pas weer verholpen. “Nu de problemen met het netwerkapparaat zijn opgelost, werken we aan het herstel van eventueel verstoorde services”, zo liet Amazon net na half elf weten. In het uur dat volgde werden ook de laatste gevolgen van de storing opgelost.

Niet voor het eerst
Het was niet voor het eerst dat de betreffende hub aan de oostkust van de VS te maken kreeg met een grote storing. Een jaar geleden gebeurde dat ook al eens. Storingen als deze zijn ook niet voorbehouden aan Amazon. Ook andere cloud platforms hebben hun portie al (vaker) gehad. Nog geen vier weken geleden lag de Google Cloud plat. Dat duurde weliswaar slechts een uurtje, maar dergelijke storing maken telkens pijnlijk duidelijk hoe afhankelijk veel bedrijven en (online) diensten geworden zijn van de cloud platforms.

Om nog maat te zwijgen over de storingen die populaire social media netwerken en chatdiensten zoals Facebook en WhatsApp regelmatig treffen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.